Jumaat, 19 September 2008

Seni Politik

Aku minta maaf kalau kalau entri aku kali ni buatkan hang pa semua menyampah kat aku. Hang pa semua mungkin menyepak aku sampai tersungkur dan lepas tu berak atas muka aku pasal meluat sangat dengan aku. Tapi apa yang akan aku katakan ni adalah benar bagi aku kalau hang pa tak setuju lantak lah. Hang pa nak sepak ke... berak ke... kat aku, hang pa buat lah tu hak hang pa. Macam hak aku untuk katakan apa yang aku nak.
Aku sebenarnya tak setuju bila seorang yang nama dia seniman (bahasa melayu panggil orang seni) itu masuk atau melibatkan diri dalam politik. Seni tu macam kita kencing, politik tu macam kita berak. Kita tak boleh buat dua-dua dalam masa yang sama. Sapa sapa yang tak percaya cuba try buat tengok boleh ke tak kalau hang pa boleh pun tu bagi kesan yang tak baik boleh memudaratkan kesihatan antaranya lemah tenaga batin. Sama juga dengan seni dan politik. Jika dicampurkan akan beri kesan yang tak baik juga.
Orang seni seharusnya berada dalam kelompok masyarakat. Mereka tak perlu masuk politik kalau betul-betul untuk berjuang untuk masyarakatnya. Bidang seni itu sendiri sudah cukup untuk menjadi medium untuk perjuangannya. Jika dia berada dalam kelompok politikus mondok karya-karyanya akan secara tak langsung menyokong kehendak-kehendak parti yang disetubuhinya itu. Karya-karyanya juga secara tak langsung turut mengajak rakyat untuk gang bang dengan parti tersebut atau dalam bahasa yang lebih baik menjadi alat propaganda. Nasihat aku pada orang seni yang masuk politik tu berhentilah berkarya tumpukan saja pada politik. Bersetubuhlah puas-puas dengan parti yang kau cintai tu jangan cuba nak ajak rakyat gang bang dengan parti kamu.

P/S untuk yang tak tau istilah gang bang sila cari video lucah yang ada istilah ini atau google redtube.com anda akan jumpa apa yang aku maksudkan.

11 ulasan:

Pegawai Khalwat berkata...

Dalam seni ada politik, tapi dalam politik tidak ada seni, kerana politik itu sendiri adalah seni.

Cukuplah tu, nak tambah apa lagi orang seni dalam politik.

Masalah utama bukanlah politik tapi kepartian itu, yang akan memesongkan nawaitu seni dan mencacatkan persembahannya.

syahrul berkata...

Pada aku, orang seni boleh berkarya tentang apa saja. Tapi, orang politik yang nak berseni, itu lain cerita. Kalau dia boleh berak sambil makan, aku rasa takde masalah. Biarkan je... setidak2nya ada juga manusia pelik dan bangang macam ni wujud kat Malaysia.

Zahiril Adzim berkata...

hahaha.. label tak boleh blah. gang bang, melayu bogel, setubuh. hahahaha!!!

redtube.com lagi satu, kah kah kah (gelak ala isham)

Nam Ron berkata...

Seni boleh membetulkan politik tapi kalau politik yang membetulkan seni apa akan jadi dengan seniman?

sampah yg boleh dikitar semula berkata...

aku lg benci seniman yg meletakkan material sebagai keutamaan.. lagi takde perjuangan.. itu sampah yg takkan boleh dikitar semula!!

p/s: nak kaya jadi seniwati la jgn jd seniman.. baru saripah aini. wahahahaha.. amacam?? berani?? selambe..

mamat khalid berkata...

namron...abg tak faham yg gangbang tu la. parti baru tu ya? abg nak join boleh?

Nam Ron berkata...

Kah kah kah... Terima kasih bang singgah kat blog saya ni. Terasa seperti kelapa sulung mengadap arah matahari naik. Tempurungnya bagaimana?

Nam Ron berkata...

sampah yang boleh dikitar semula aku kenal siapa kau walau kau cuba menjadi sampah tapi rambutmu seperti semak kat belakang rumah mak aku tetap tidak akan seperti Iwan Fall.

Tanpa Nama berkata...

"abang"? abang besar ke kecik tu?

Nam Ron berkata...

Aku memanggil "abang" kepada seseorang kerana dua sebab. 1 kerana lebih tua dari aku dan 2 kerana aku salute kat dia (mesti ada dua-dua ni).

Ash BAU berkata...

bagi aku seni itu adalah dari hati. seni tidak boleh dibeli. diploma dan degree hanya tuntutan kehidupan kerna tidak semestinya bijak itu cerdik. kita boleh belajar tentang seni kerana minat. seni yang asli itu datang dari darah dan genetik keturunan. anugerah dari raja manusia.
contoh : wolfgang amadeus mozart boleh mencipta lagu untuk orkestra ketika beliau berusia 4 tahun.

begitu juga dengan politik, ia datang dari darah dan genetik keturunan. kita boleh menuntut kerana minat.

bila kau sebut tentang politik, aku teringat ketika aku sedang bersembang dengan Ezam mohd nor sebulan yang lepas. "Tidak ada kepercayaan dalam politik kerana dalam politik, hanya ada kemahuan. aku ada kemahuan aku, kau ada kemahuan engkau."

POLITIK - KEMAHUAN
POLITIK UNTUK RAKYAT - KERJA
SENI - MACAM - MACAM DA...

Tak kisah lah parti apa pun.
BULAN, KERIS, BONTOT, ROKET sama je semua..

Orang politik ada seninya sendiri iaitu melalui kata - katanya.
Bagaimana dengan orang seni yang bermain kata seperti ahli politik yang masyur?

*biarkan lah mereka nak berseni dan berpolitik.

Namron, gua suka lu.
gua admire lu sejak gua 15 tahun.
gua caya sama lu!
damai..