Rabu, 9 Disember 2009

Perempuan suka peha kurus!

Bulan puasa itu hari, aku ada berlakon satu filem diarahkan oleh pengarah yang menang anugerah. Watak aku watak ekstra tapi berpasangan dengan aktress remaja yang turut menang anugerah dalam kerjaya lakonannya. Aku dan dia sama-sama ekstra saja dalam filem ni, mungkin aku lebih sikit sebab aku ekstra berdialog dia ekstra pak pacak. Apapun aku dan dia beri komitmen penuh dengan pengarah dan porduksi filem tu. Dia ni memang berbakat dan wajah dia manis, aku suka tengok sikap dia sentiasa tenang walau ada masanya kami tunggu seharian tapi adegan kami tidak dapat disempurnakan. Segala-galanya hampir sempurna pada pandangan mata aku kecuali satu, pahanya kurus sangat. Dia tidaklah membuka seluarnya depan aku sehingga menampakkan pehanya, aku ketahuinya kerana dia suka memakai seluar jeans ketat yang tidak memungkinkan dapat dipakainya di wilayah autonomi Aceh. Lagipun dulu dia pernah bermain cinta dengan salah seorang pelajar aku yang kini telah menjadi pelakon yang menang anugerah juga. Masa mereka berdua berkasih-kasih dulu, aku pernah terserempak dengan aktress ini di kawasan sekolah, masa tu dia berseluar pendek hingga menampakkan pehanya yang kurus itu.
Dua tiga hari lepas aku menonton televisyen bersama isteri aku, kebetulan susuk aktress itu muncul di kaca tv. Secara sepontan akupun memberi komen, "budak ni cantik tapi sayang peha dia kurus sangat... buruk." Isteri akupun secara sepontan membalas, "Peha kuruslah cantik... semua orang nak peha kurus". Dia bangun berjalan ke dapur. Aku toleh ke belakang memandang dia berlalu pergi. Aku memandang pehanya yang berisi... cantik (dia memakai seluar pendek yang tidak menjadi kesalahan di dalam rumah kelamin di wilayah autonomi Aceh). Selepas dia hilang di balik tabir dapur, aku memandang ke arah balkoni... sebuah alat senaman seperti basikal yang kami beli di Carrefour, Wangsa Maju telah lama menjadi penghuni di balkoni itu.

5 ulasan:

Pegawai Khalwat berkata...

Kalau bela binatang, nak saja binatang tu gemuk.

Kalau tanam sayur, nak saja sayur tu sihat-sihat dan besar.

Kalau rumah atau kereta, nak saja besar.

Kalau perempuan, awat pakat dok ligan yang kuruih?

aloy_paradoks berkata...

beli mmg rajin,... nak guna ntah la..

Kongkek N Go berkata...

ceh..

aku suka peha berisi atau montok (kata yg lebih exotic), walaupun bahagian peha bukanlah pilihan aku bila memilih ayam goreng di kedai makan..

p/s: peha kurus nanti berlaga bunyi tulang.. keh keh

Coffeeholic berkata...

peha saya gemuk:)

Rembo berkata...

tu masa belakon LIMA eh?