Sabtu, 30 Ogos 2008

Merdeka dan Belanjawan

Malam ini malam Merdeka. Kononnya, Malaysia merdeka pada 31 ogos 1957 walau hakikatnya Malaysia dibentukkan (oleh British) pada 16 september 1963. Jika aku orang Sabah dan Sarawak aku mesti bengang gila punya kerana telah dibelakangkan semasa rakyat jelata di Semenanjung Malaysia melaung-laung Merdeka di Dataran Merdeka. Ini satu penghinaan secara terang-terangan. Apa yang kecoh sangat dengan 31 Ogos ni sepatutnya 16 september baru lah kita sambut kaw-kaw kerana itu hari jadinya Malaysia. Satu hari nanti aku sangat berharap agar 16 september akan menjadi hari penting untuk seluruh rakyat Malaysia menyambutnya. Ketika aku menaip ini jam menunjukan 12.01 minit malam, kedengaran bunyi sayup-sayup letupan bunga api yang kedengarannya seperti bunyi kentut dari lubong bontot yang dah lose tak meriah langsungpun. Tak meriah kalau aku bandingkan lebih dari sepuluh tahun lepas atau semasa aku masih belajar kat ASK atau semasa aku mula-mula menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur pada tahun 1994. Sebelum tsunami reformasi melanda tanah air ini pasti akan penuh dengan sorakan kemerdekaan bila tibanya 31 ogos. Malam ini suasana begitu lain, sunyi lebih sunyi dari tahun lepas. Tahun lepas pulak lebih sunyi dari tahun sebelumnya dan sebelumnya dan sebelumnya..... Kenapa? Apakah rakyat sudah hilang semangat patriotiknya kerana mereka mulai sedar bahawa mereka sering dipermainkan dan mengharapkan suatu perubahan? Apakah ini satu pertanda bahawa akan terjadi satu perubahan dalam pemerintahan negara ini?

Aku baru saja pulang dari penggambaran drama bersiri. Penggambaran ini berlangsung di sekitar kawasan Brickfield. Ketika aku memandu kereta cabuk aku untuk pulang ke rumah, suasana di jalanraya tidak sesibuk seperti yang aku sangka. Jika dulu pasti aku akan tersekat dalam kesibukan, jika keluar pada malam Merdeka (disebabkan itu aku dan keluarga jarang keluar rumah pada malam sambutan kemerdekaan). Malam ini suasananya seperti malam-malam biasa. Sepanjang perjalanan itu juga aku perasan satu benda yang sebelum-sebelum ini sangat ketara, bendera malaysia di atas bumbung kereta. Ini adalah benar bukan satu rekaan, tiada sebuahpun kereta yang melalui jalan yang sama dengan aku memasang bendera. Jika dulu bagaikan satu pesta bila hampir setiap orang akan memacakkan bendera malaysia atas bumbung kereta mereka. Begitu juga dengan bangunan-bangunan kedai... Apakah ini juga satu petanda? Petanda bahawa sesuatu yang buruk akan melanda pemerintah sekarang. Petanda bahawa rakyat sudah jemu dan mereka mulai sedar bahawa kuasa perubahan ada ditangan mereka.

Sampai rumah aku buka tv nak tengok artis-artis menyanyi harap-harap Faizal Tahir ada dijemput untuk memeriahkan sambutan. Buka aje tv rancangan-rancangan yang disiarkan macam tak ada sambutan hari merdekapun. Tak meriah langsung. Hanya TV 1 dan 2 saja buat konsert siaran langsung. Tau-tau ajelah kalau rancangan RTM memang membosankan. Lembab nak mampus. Bosan-bosan.... Tiba-tiba aku terfikir pasal belanjawan 2009 yang dibacakan oleh Pak Lah pasal Negara Kebajikan. Negara mengeluarkan berbilion ringgit untuk memberi bantuan kepada rakyat jelata yang kononnya memerlukan. Walhal jika dilihat dari sudut lain ini adalah rasuah yang diberikan kepada rakyat agar terus memangkah mereka. Aku tidak mempersoalkan bilion-bilion itu tapi apa yang merisaukan aku adalah duit yang besar itu dikeluarkan/dibelanjakan pasti akan ada kesan negatifnya. Kita semua tahu keadaan ekonomi sekarang seperti telur dihujung tanduk. Perbelanjaan yang tidak bijak akan memberi kesan terhadap pusingan modal kita. Pemerintah sendiri telah melancarkan kempen bijak berbelanja. Kenapa? Mereka sudah tahu keadaan ekonomi kita sudah teruk. Dengan mengepam wang keluar yang kononnya untu membantu golongan susah (meraih undi) mereka telah mengundang inflasi untuk bertandang. Jangan sampai kerana terlalu mementingkan diri (parti) hingga nanti negara tergadai. Apa salahnya jika memberi laluan kepada pihak (parti) lain untuk mentadbir negara ini mungkin banyak pekara dapat dipelajari. Ingatlah pilihanraya 5 tahun sekali.

1 ulasan:

Pegawai Khalwat berkata...

lama tak singgah, berderet rupanya entri.

Eh... kita dah merdeka ke?