Ahad, 16 Mac 2008

Thank You Party


Hari ni seharian aku dengan Kaseh. June masih bergelumang dalam bilik bacaan menghadap kertas kerja untuk tesisnya. Aku keluar pagi beli makanan roti canai dengan bubur nasi untuk Kaseh, itu saja makanan kami untuk sepanjang hari. Tiada makan tengah hari untuk aku dan June hanya pagi dan malam. Sejak aku pulang dari Tokyo sudah 2 minggu lebih baru sekali makan makanan yang di masak di rumah itupun berlaukkan sardin dan telur goreng hari-hari lain beli dari luar. Ada masanya makan siang hanya roti saja.


Malam tadi aku sempat pergi ke "Thank You Party" yang dianjurkan oleh Pentas Project. Pengarah artistik dan sahabat aku Loh Kok Man menjelaskan majlis yang diadakan di restoran Precious Old China, Central Market itu adalah untuk menghargai mereka yang pernah terlibat dengan aktiviti Pentas Project dan juga untuk yang bakal "membantu" aktiviti akan datang. Aku sampai agak lewat (selepas keluar membeli makan malam untuk June dan Kaseh) lebih kurang jam 8.30 malam. Ketika aku sampai ke tingkat 2, aku nampak (Loh) Kok Man berdiri di depan pintu masuk restoran sambil bercakap di telepon. Kami berbual sekejab di luar kemudian berjalan masuk ke dalam restoran. Di dalam tetamu sudah ramai dan kebanyakan dari mereka sudah habis menjamah hidangan. Aku berjalan ke meja, di mana Where (Wan Azli) dan Ayam (Fareed Jamaludin) duduk. Sejak balik dari Tokyo inilah kali pertama aku jumpa dengan Where (Where dan Ayam adalah pelakon WIP arahan aku di Tokyo). Where ceritakan keadaan dirinya yang sibuk dengan tugas baru sebagai penulis skrip tetap di satu production house. Kami juga berbual pasal isu semasa, apa lagi kalau bukan soal perubahan politik yang berlaku selepas pilihanraya. Sumit (Mandal) dan Ayam turut serta kemudiannya, perbualan kami menyentuh soal manupulasi media perdana, DEB, Khiry Jamaludin (pekida), isu perlantikan MB di Perlis dan Terangganu hingga kepada soal-soal remeh politik. Apapun perubahan ini bukan saja memberi impak kepada negara ini tetapi yang lebih penting nasib rakyat kini lebih terbela kerana para pemimpin akan lebih bersungguh-sungguh berkerja untuk mereka kerana rakyat sudah membuktikan mereka boleh bertindak. Sebelum balik Sow Yee dan Jason (Lai) datang menuntut skrip yang aku janjikan untuk pertunjukan WIP di Singapura, aku minta tangguh hingga khamis ni jika tidak skrip yang sama (pertunjukan di Tokyo) akan digunakan di Singapura.


Jika ada masa aku ingin kongsi pengalaman menghasilkan WIP di ruang ini, bila? tunggu sajalah mungkin selepas pertunjukan di Singapura. :)
Kok Man dan Aku di Narita Airport sebelum balik ke Malaysia.

Tiada ulasan: