Khamis, 4 September 2008

Hari Sakit

Di luar hujan masih turun. Aku tahu itu hujan kerana adanya bunyi air yang menitik jatuh ke tanah yang basah. Di awal pagi ini, di luar gelap yang amat. Apa-apapun tak kelihatan. Hitam. Aku duduk dihadapan tingkap mengadap keluar. Udaranya lembab dan hangat. Perit di tekak aku masih terasa pedih. Peluh membasahi di pangkal leher, melembabkan kolar baju t-shirt warna kelabu yang aku pakai sejak siang tadi. Hari ini hari ke dua berpuasa tapi bagi aku baru hari pertama. Aku demam panas sejak sehari sebelum merdeka dan pada hari pertama puasa deman aku tahap maksimun. Seharian aku terbaring di tempat tidur, makan ubat dan tidur semula. Kepala aku rasa macam nak pecah, semasa aku lihat di cermin kelihatan urat-urat timbul bersimpul di kiri dan kanan depan kepala. Mata aku merah, badan aku sakit dan bila malam aku akan menggigil kesejukan walau telah diselimut beberapa lapis kain selimut. Aku jarang-jarang sakit tapi bila sesekali sakit, sangatlah teruk. Tahap sekarang ni, tahap batuk. Selalunya selepas demam mulai kebah batuk pulak akan menyerang. Aku sedang melalui farsa ini. Batuk ini rasanya kering, kahak hanya sangkut dihujung-hujung saja. Nafas tak boleh ditarik panjang-panjang nanti dihujungnya akan memanggil batuk untuk menjengah. Selesai ketukan batuk ini akan terasa pahit-pahit hanyir rasa kahak pekat yang sangkut di hujung tekak. Rasa kahak ini tak ubah seperti rasa nanah. Aku sangat berharap agar besok aku akan bertambah baik. Aku mahu kembali mahu menikmati nikmat menyedut asap rokok yang sekarang ni rasanya kering dan sedikit pahit dan yang paling tak best sekali disulami dengan batuk yang memedihkan dada. Aku mengambil sebatang lagi rokok yang sudah berada di sebelah laptop aku. Aku nyalakan dan aku hempuskan asapnya keluar bersama kokokan batuk yang memedihkan dada. Doakan aku lekas sembuh.

6 ulasan:

Jim. Heris berkata...

Ceh, perokok tegar.

Hahaha

The Island of NAMOYAKI, berkata...

Salam,

Salam hormat dan salam ramadhon.

Tumpang lalu, baru nak mula tulis kat Blog. Nak jadi Bloggers Jugakkk.. Buleh noo?

Apa habaq?

ZUL RAHMAN

Pegawai Khalwat berkata...

Hang macam aku la, jarang sakit.
Sekali sakit, menyusahkan semua orang.

Butaseni@Wan Raja berkata...

tangan menadah...............amiinn

abdullahjones berkata...

:)

Rapala Jingga berkata...

sakit dah hilang kembali menikmati asap rokok. :)