Rabu, 29 Oktober 2008

Orang Filem

Kelmarin aku hantar draf ke 3 Matderihkolaperlih kat Mr. Dain Said (selepas ini dipanggil Dain)dan Al-Jeffrey (selepas ini dipanggil Jeff). Siang tadi aku pergi ke rumah Dain untuk jumpa diaorang. Aku perlukan maklum balas diaorang sebelum memulakan draf baru.

Nanita buka pintu aku minta nak gunakan tandas. Kencing. Dain sedang mengadap laptop di bilik bacaan. Aku ke ruang depan. Jeff muncul. Kami berbual. Jeff bercerita. Dia dua kali kena kencing dengan penerbit. Satu, skrip filemnya telah diliwat tanpa kerelaan hingga membuat Jeff merajuk hati membawa diri. Satu lagi koceknya telah dijarah bila skrip dan kerjanya untuk satu produksi TV tidak dibayar penuh. P***mak! Orang kapitalis ni memang betul-betul P***mak! Jeff betul-betul marah. Dia menyeringai marah. Giginya yang hitam dan ronggak kerana penyakit kencing manisnya itu betul-betul mengerunkan bila dia marah dan menyeringai. Aku bayangkan gigi-gigi itu menggigit dan mengoyak urat leher para kapitalis hingga putus. Darah merah memancut-mancut keluar dari urat yang terburai. Jeff senyum puas. Fade out. Dain keluar dari bilik bacaan. Jeff dan Dain mengupas skrip Matderihkolaperlih. Aku amat hargai. Segala kekurangan yang ada dilontarkan. Sedikit-sedikit aku mula nampak cahaya yang menyuluh jalan untuk aku keluar dari keserabutan. Aku benar-benar bersedia untuk memulakan draf yang seterusnya. Selesai kami gang bang skrip Matderihkolaperlih dan dalam keadaan yang makin panas Dain berkongsi ilmu tentang filem. Aku mendapat kuliah percuma hari itu. Khamis nanti kami bercadang untuk menonton filem Budak Kelantan arahan Wan Azli (Where). Dari cerita-cerita yang aku dengar filem ni adalah filem masterpiece ke tiga selepas Abang (Rahim Razali)dan Jogho (U-wei). WOW!

nota tumit kaki kiri : Dain Said adalah pengarah dan pemikir filem. Filem arahannya Dukun telah disantau oleh syarikat yang menerbitkannya dan telah dikarantinakan (dikuarantinkan).
Al-Jeffery adalah penulis skrip filem antara filem-filem yang dihasilkan adalah Paloh, PGL, Dukun dan sekarang sedang berkolaborasi dengan Dain untuk projek seterusnya.

5 ulasan:

guru besar haneem kaydeen berkata...

ehem ehem..macam projek mega jer ni..hehe..hope to bump into you kat maskara shorties..kalau gwe larat turun lagi le..

where berkata...

masterpiece tu kata orang, ron, bukan kata aku. jgn percaya ckp orang. benda ckp2 camtu boleh bunuh aku. tonton sejujurnya la. ko bukan x kenal aku. aku budak tgh belajar wat filem. diulangi - tengah belajar. diulangi lagi - tengah belajar. byk benda tentunya x bjaya kontrol. don't ever put me dlm kelas master. sakit la aku.

btw, ckp ngan jep - bidang yg dipilihnya nih memang pukimak. maka hendaklah kita mempukimak sblm dipukimakkan haha..

nak sgt aku borak ngan dain said.

Vitamin berkata...

semua nak masuk filem ni.. tak terkejar kitorang dak2 baru ni.

sayangnya, saya tak pernah berkesempatan menonton matderihkolaperlih. makanya, saya tunggu filem je la.

Nam Ron berkata...

haneem, memang cadang nak ke maskarapun. Insyaallah!

Where, bukan aku dan ko kata, orang yang kata aku cuma mengharap dan ko terima saja.

Vitamin, tentu saja bila difilemkan banyak magik dalam teater akan hilang tapi filem akan beri magik yang lain pula. Akupun masih budak jangan fikir ko saja yang budak! :)

Vitamin berkata...

saya teringin nak duduk sekali dengan geng2 aswara. ngn ayam, bob n abang. mane tau, apa yang saya tak dapat cari kat sini, jumpe kat sana.