Rabu, 30 Disember 2009

Pelakon itu pelacur!

Aku kenal dengan seorang pelakon ni, namanya tak payahlah aku bagi tau untuk menghormati nama baiknya. Dia ni dulu belajar lakonan kat sekolah seni masa aku masih lagi jadi tutor kat situ. Dari situ aku kenal dia, kami banyak berborak pasal teater dan lakonan. Masa perbincangan tu keluarlah kenyataan "pelakon itu pelacur".
Lepas dia habis belajar agak lama aku tak jumpa dia. Hinggalah beberapa tahun lepas baru aku berkesempatan jumpa balik dengan dia. Macam biasa kami duduk borak-borak pasal teater dan lakonan dia tiba-tiba bagi tau aku yang dia kena marah dengan pelakon senior pasal keluarkan kenyataan pelakon itu pelacur. Pelakon senior tu tak boleh terima mungkin dia tak faham maksud kenyataan tu.

Pelakon itu pelacur bukan cuba untuk menyatakan perkerjaan pelakon itu tidak bermoral atau berdosa. Mahupun melacurkan bakat untuk mengecapi kesenangan, bukan itu maksudnya. Kenyataan itu adalah merujuk sebelah positif perkerjaan pelacur dengan pelakon. Pelacur dan pelakon banyak persamaan ketika berkerja, salah satu yang paling utama adalah mereka akan menawarkan tubuh dan bakat untuk menerima upahnya.

Seperti pelacur, pelakon juga menjadikan tubuhnya sebagai aset dan bakat sebagai penariknya. Seorang pelakon itu akan menyerahkan seluruh dirinya untuk dikerjakan oleh pengarah demi untuk persembahan yang terbaik. Seseorang yang tidak melakukan penyerahan ini akan menyebabkan kerjanya tidak berjaya dan kelihatan janggal persembahannya. Apa yang lagi penting ia akan hilang tarikannya.

nota tumit kaki kiri : pelacur itu manusia juga tapi masih ada yang layan mereka seperti binatang.

2 ulasan:

bukan pelacur berkata...

Pelakon lebih lacur daripada pelacur. Pelacur pun dapat ribu-ribu satu bulan!

pelakon berkata...

tapi pelakon ada cara tersendiri untuk dapat beribu-ribu. saya yg punya ribu-ribu itu.