Khamis, 18 September 2008

Perjalanan sebuah pementasan teater

Ini cerita tentang suatu perjalanan. Pada tahun 2003, aku dijemput untuk menyertai satu pakatan. Seramai 16 orang teater yang mempunyai latarbelakang dalam penulisan dan pengarahan teater kontemporari dari 7 buah negara telah berkumpul di Tokyo, Japan. Bermula dari tahun itu kami meneruskan pertemuan demi pertemuan hingga 2008 (hanya pada tahun 2006 saja kami tak bersama). Ada sekali setahun ada 3 kali setahun semuanya bergantung kepada agenda pertemuan. Kami cuba untuk mencari jalan untuk berkerja dalam satu pakatan (kolarborasi). Banyak yang kami semua lalui ketawa, menangis dan bercakaran sesama sendiri. Dari berbincang di meja, berbengkal di padang, berseminar di bilik hingga ke bermain di panggung.
Pada tahun 2006 Aku, Loh Kok Man dan Jo Kukathas berbincang untuk membuat kolaborasi sesama kami. Ini kerana ke tiga-tiga kami dari Malaysia tapi kami tak pernah bersama-sama membuat satu pertunjukan bersama. Lebih ironik kami selalu berkolaborasi semasa pertunjukan dan bengkel di luar negara tapi di negara sendiri kami membawa haluan masing-masing. Malahan aku mengenali Jo dan Kok Man semasa di sana padahal kami dari negara yang sama dan berkerja dalam bidang yang sama.
Maka pada tahun 2006 lahirlah sebuah pertunjukan kolarborasi kami yang diberi nama Break-ing/JI PO/Ka Si Pe Cah. Pertunjukan itu berlangsung di Stor Teater DBP. Kami sangkakan perjalanan pertunjukan itu akan tamat di situ. Namun pada 2008 kami diundang untuk membuat pertunjukan itu di Tokyo dan Singapura. Setelah mengharungi perjalanan tersebut kami sekali lagi berpakat untuk kembali mementaskannya di Malaysia.
Break-ing/JI PO/Ka Si Pe Cah akan dipentaskan di KLPac, Kuala Lumpur pada 24 hingga 28 bulan ini.
Pertunjukan ini dibahagikan kepada 3 bahagian dan dicantumkan dengan satu tema iaitu bahasa. Setiap bahagian ini mempunyai cerita dan bahasa yang berlainan iaitu Repot Mind(Mine) lebih banyak menggunakan bahasa cina, Silence Please dalam bahasa english dan WIP dalam bahasa melayu. Kolarborasi ini juga melibatkan 3 syarikat teater dari 3 latarbelakang yang berbeza iaitu teater cina Pentas Project Teater Production, teater inggeris The Instant Cafe Theatre Company dan Teater Melayu Alternative Stage. Anda semua dijemput untuk sama-sama datang untuk menyaksikan pementasan ini dan membantu memberi sokongan dengan terhadap pakatan kami. Hingga ke saat ini kami belum lagi mendapat sokongan dalam bentuk kewangan dari mana-mana badan kerajaan dan syarikat sawsta. Kehadiran anda dengan datang menonton dengan membeli tiket yang berharga RM47 untuk dewasa dan Rm27 untuk pelajar (dengan membawa pas pelajar). Pada 24 haribulan harga tiket hanya RM27 tak kira pelajar atau dewasa. Harga tiket mungkin bagi sesetengah dari anda merasakan agak mahal tetapi sebenarnya harga itu hanya cukup untuk menampung kos produksi tidak termasuk bayaran individu yang terlibat (sekiranya setiap malam panggung penuh dengan penonton). Dengan itu saya sangat-sangat berharap anda datang untuk menyaksikan pementasan ini sekurang-kurangnya dapat membantu kami melangsaikan bayaran sewa panggung di KLPac. Sekian Terima Kasih.

2 ulasan:

Pegawai Khalwat berkata...

Tak tahulah aku boleh sampai atau tidak.

Nam Ron berkata...

Faham hang dok jauh, bagi sokong dari jauhpun dah kira ok dah tu.