Rabu, 3 Disember 2008

GADOH

Pagi nanti aku akan ke lokasi pengambaran GADOH. Projek ini bermula dengan perbincangan dengan penerbit (Anna Har) beberapa bulan yang lalu. Syarikatnya Big Picture mendapat grant untuk shoot sebuah feature yang cuba mengupas isu kaum di Malaysia. Masa pertemuan itu aku memberikan beberapa idea cerita tentang isu itu. Mereka suka. Dan, suruh aku tulis skrip dan mengarahkannya. Masa tu juga aku agak sibuk jadi aku cadangkan skrip tu ditulis bersama seorang lagi penulis (R.Cong). Kemudiannya, Brenda Denker yang merupakan partner dalam Big Picture menyatakan hasrat untuk turut mengarah bersama. Aku pernah berkerja bersama dengan Brenda sebelum ni dalam telefilem Aku Nak Jadi Siti. Aku berlakon, dia pengarah. Ketika aku dengar minatnya untuk mengarah bersama aku mula hilang minat untuk mengarah. Bukan aku ada sebarang masalah dengan caranya berkerja cuma aku tiba-tiba rasa sensitif. Aku rasa dia macam ambil kesempatan pulak. Maka aku tidak lagi beri tumpuan terhadap projek ini. Dan, akhirnya aku tarik diri sebagai pengarah dan penulis. Disebabkan diaorang nak juga aku terlibat maka aku menerima tawaran untuk berlakon saja. Lagipun aku agak sibuk.

Dua minggu lepas dalam satu pertemuan diaorang lahirkan rasa kecewa dengan aku. Mereka rasakan aku bagai menganaktirikan projek ni sedangkan mereka sangat berharap dapat berkolaborasi dengan aku. Bila mereka mula mungungkitnya akupun mendedahkan kekecewaan aku terhadap mereka. Aku katakan aku hilang minat kerana tindakan mereka seperti tidak menghormati aku ketika aku bersungguh-sunggh mahu melakukannya. Selepas masing-masing mencurahkan segalanya dari hati ke hati. Segalanya selesai. Sebelum balik sekali lagi mereka suruh aku memikirkan tentang kerja pengarahan dan penulisan tu. Dan, akhirnya sekeras hati aku ni rupanya hanya sekeras kerak nasi. Aku terima juga tawaran itu. Dua minggu yang lalu aku menulis semula skrip yang dihasilkan oleh R.Cong. Pagi ini aku akan mengarahnya bersama Brenda dan turut berlakon di dalamnya. Gadoh akan menjadi projek ke 4 aku selepas Gedebe - indiemovie (2001), Rembat - telefilem (2007) dan AYAH KENAPA TAK TANAM PISANG LAGI? - 15 minute short (2008).

Melalui AYAH KENAPA TAK TANAM PISANG LAGI? membuatkan Big Picture mahu berkolaborasi dengan aku. Aku setuju untuk bikin ini cerita kerana aku mahu belajar bikin filem. "to learn making film is to make another one". Itulah cara aku belajar filem kerana aku tidak masuk sekolah filem. Aku sangat-sangat berharap dapat memperolehi ilmu yang berguna dalam pembikinan Gadoh untuk persiapkan diri bagi menembak Matderihkolaperlih pada tahun hadapan. Insyallah.

12 ulasan:

amerul berkata...

yah!
saya pun tak sabar untuk pagi ni..
wooooooooooooooooooo!
mari menembak dan belajar something!

bin filem berkata...

support!!!

ALOY berkata...

gua lagi bukan sekolah filem..
gua nak berlakon dgn lu brader....
Boleh?

one love berkata...

gud luck!!!

semut kecil berkata...

YAHOOO!!!!!
All d best bro...
kadangkala emosi terpaksa diabaikan utk teruskan perjalanan..

sinaganaga berkata...

Wah! Lu hebat, bro!

Pegawai Khalwat berkata...

tangan atas, tangan bawah
tangan atas, tangan bawah

Penjejak Badai berkata...

x dak xtra2 ka?hahahaha...

artsoul berkata...

congratulation...

salam kenal..

arnamee berkata...

tahniah..
salam ziarah..=)

coffeeHolic berkata...

goodluck sifu

Nam Ron berkata...

Terima kasih untuk semua yang mencatat komen anda.