Rabu, 6 Januari 2010

What the puck with racist it just a busines!

Sebelum aku teruskan taipan ini ingin aku jelaskan kepada sesiapa yang belum tahu bahawa Puck itu bukan Fuck. Adapun Puck itu adalah nama watak dalam drama William Shakespeare "Mid Summer Night's Dream" atau nama sebenarnya Robin Good Fellow. Fuck... maaf, Puck adalah sejenis pari-pari yang menghasut orang untuk bercinta dan seterusnya boleh membawa kepada hubungan jenis (Fuck). Jadi Fuck dan Puck itu mempunyai kaitan antara satu sama lain. Namun apa yang pasti ianya tidak mempunyai kaitan dengan filem Duhai Si Pari Pari arahan Azmi Md Hatta tu. Dan, yang lebih penting Puck bukan subjek utama entri ini.

Vince Cardinale as Puck from the Carmel Shakespeare Festival production of "A Midsummer Night's Dream", Sept., 2000
Adapun entri ini menceritakan tentang pengalaman aku baru-baru ni. Kisah bermula ketika aku menghadiri Parti Bungkus Filem (film wrap party) sebuah produksi filem kolabarasi kat satu kelab di Bangsar. Kelab tu penuh dengan jemputan dan ahli produksi. Sesak. Berbagai kaum memenuhi ruang di kelab yang di sewa khas oleh pihak penerbit. Disebabkan tak tahan dengan godaan hidangan air mabuk dan gadis-gadis berbilang kaum yang manis dan seksi serta bergesel-gesel di tempat yang sesak itu, aku dan Bront Palare (Actor), Rozi (pengarah, pengurus produksi), Pali (pengarah fotografi), Johan John (pengarah, penulis skrip) dan Khai (pengarah, penulis skrip) mengambil langkah untuk angkat kaki sebelum aku terpengaruh dengan godaan godaan tu. Sebelum Puck yang nakal itu meracun fikiran aku.

Parti Bungkus Filem

Kami lepak minum kat kedai Mamak bernama Restoran Mahbob kat Bangsar. Adapun kejadian yang menzahirkan aku menulis entri ini adalah kerana kejadian yang belaku di tempat ini. Ketika aku mengambil nasi untuk makan kerana lapar (aku tak makan masa kat parti tadi), aku tercengang-cengang mencari sudu. Aku perlukan sudu untuk elakkan makan dengan tangan sebab lepas makan minyak kari melekat kat tangan lah doh. Nak basuh pakai sabun kat kedai mamak mana ada sabun takan nak bawa dari rumah kot. Berbalik pada semasa aku tercengang-cengang tu, lalu lah seorang perkerja yang sudah tentu seorang India Muslim atau di panggil Mamak melintas di depan aku. Lalu dengan penuh sopan akupun bertanyakan sudu tapi darah aku tiba-tiba menyirap bila dia memalingkan muka dan dengan kasar dia berkata "Tengok atas mejalah!" dia terus blah. Aku yang tadi lapar terus kenyang. Sampai balik aku terus bengang dengan mamat mamak tu sebab kerana dia aku hilang selera malam tu.

Penulis dan Bront Palare semasa kejadian tersebut berlaku.

Kita selalu biasa mendengar bagaimana pelanggan kedai mamak bercakap kasar dengan perkerja-perkerjanya. Mereka selalu tersenyum walau dimarahi pelanggan. Aku yang selalu memerhati kejadian ini cuba mengambil langkah untuk melayan mereka dengan baik. Tak sangka ini balasannya. Aku tak ada masalah dengan perkauman lebih-lebih lagi mamak sebab moyang sebelah mak aku dulupun melayu yang datang dari India juga. Sama seperti keturunan melayu Mahatir, Zainuddin Mydin, Kadir Shekih Fadil dan melayu-melayu yang sama waktu dengannya. Datuk sebelah mak aku pula Minang dari Siam. Bapak aku Melayu Perlis tulen 7 keturunan kononnya tapi sebelum 1909 setahu aku Perlis tu berada dalam negara Siam. Kesimpulannya walaupun dalam kad pengenalan aku tulis bangsa Melayu tapi aku masih ada beberapa persen darah India. Jadi kemarahan aku terhadap India Muslim bukan berasaskan kaum tetapi cara dia melayan pelanggannya itu salah dari sudut etikanya. Aku marah sebagai seorang pelanggan yang tidak berpuas hati dengan perkhimatannya. Jadi sesiapa yang tak puas hati dengan aku tentang kejadian tu aku katakan "what the puck with racist it just a busines".

Nota tumit kaki kiri: Penulis gagal subjek bahasa inggeris semasa SPM dahulu beliau hanya belajar bahasa inggeris dengan menonton video blue. Tengah hari tadi dia makan di Restoran Mahbob, Damansara Damai.
Untuk memberi komen terhadap harga tiket Teater Kompilasi Vol. 3 sila scroll ke bawah atau klik di sini.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebab 'mamak joint ini' sudah cukup 'famous' seputar Bangsar.

PS- 'benci dan cinta' dengan 'mamak joint' yang ada di KL ini. lalu aku hanya minum teh tarik kerana aku tahu mereka memang pakar dalam bikin teh tarik. Sumpah, aku tak minum teh tarik kecuali dibeberapa 'mamak joint' yang telah terbukti rasanya.

ikhlas,

Penchinta Ruang Gelap

xrantarox berkata...

Kalau dah berkasar tu patut tegurlah